Bangkok, Koh Samui, Koh Tao, Koh Phangan

9 januari 2016 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Hallo allemaal,

Het is eindelijk weer tijd voor een nieuwe blog! De vorige blog is geeindigd dat we net aangekomen waren in Bangkok. In de middag landden ook de vrienden van Mark en Derek op Bangkok en rond een uur of 3 waren we dus met z'n achten.  Met deze redelijk grote groep hebben we ruim twee weken in Thailand doorgebracht, en dat was toch wel erg leuk! De groep bestond uit: Tim, Thomas, Erwin, Roeland, Derek, Mark, Ivo en Erik. Deze namen zullen de meeste mensen die deze blog lezen weinig zeggen, maar het vertelt wel net zo makkelijk. Na een lange vlucht waren de mannen toch wat moe en wilden ze toch graag een middagdutje doen. Na onze redelijk comfortabele nachtbus leek dit ons geen slecht idee en hebben we het geprobeerd. Dit was echter weinig succesvol en na een half uur zaten we in het hostel een drankspel te doen om daarna uit te gaan in het beruchte Kho San Road. Dit hadden wij in de eerste twee bezoeken aan Bangkok overgeslagen, dus wij waren benieuwd. Maar daartussen waren sommige van ons toch wel erg benieuwd naar de nog beruchtere Ping Pong shows. Voor meer informatie hierover: http://www.google.nl. Dit stelden echter weinig voor, mede omdat ze wel heel erg hard probeerden ons op te lichten en stonden we weer snel buiten. Uitgaan op Kho San Road was een stuk leuker en na een paar biertjes gedaan te hebben op een terrasje, zijn we naar een club gegaan en daar hebben we ons uitstekend vermaakt. Na de volgende dag uitgeslapen te hebben, stond om 14:00u de fietstocht van Co van Kessel op het programma. Deze fietstocht begon in Chinatown en ging vanuit daar door allerlei smalle straatjes door naar andere gedeelten van Bangkok. Erg leuk om te zien allemaal en ondanks dat het de derde keer Bangkok was, toch nog leuke nieuwe dingen gezien. Na de fietstocht gingen er een aantal weer uit (trokken de nacht door) en een aantal niet, omdat de volgende dag om 06:30u een vlucht naar Surat Thani op het programma stond. Om 04:00u pakten we dus de taxi naar het vliegveld. Na een  lange reis (een vlucht, een busrit, een boottocht en een taxirit) waarin bijna iedereen alles geslapen heeft, kwamen we eindelijk aan op Koh Samui. Dit was het eerste eiland die op de planning stond. Het hotel dat we van tevoren geboekt hadden was prima en tegenover het hotel zat een restaurant die goed te betalen was en lekker eten had. Nadat we avond gegeten hadden bij een andere tent, besloten we voor de rest alleen nog maar tegenover het hotel te eten. Die andere was een stuk duurder en bijzonder slecht eten. Verder hebben we die avond rustig aan nog een drankje gedaan op het strand en zijn sommige daarna nog uitgeweest, maar de meeste gewoon naar bed gegaan. De volgende dag was het stralend mooi weer (was ook meteen de enige mooie dag op dit eiland) en zijn we dus naar het strand gegaan. Daar hebben we een aantal uur gelegen, waarna sommige voor een middagdutje te bed gingen en sommige gingen klaverjassen. Na wederom gegeten te hebben bij de tent tegenover het hotel, besloten we te beerpongen in een skybar. Deze bar was redelijk rustig, dus dat kon allemaal. Overdag hadden we gelezen dat er de volgende dag een beerpong toernooi gehouden zou worden en daar wilden wij wel aan meedoen, maar dan moest er toch echt eerst getraind worden. Zodoende dus gebeerpongd. Na het beerpongen had iedereen weer genoeg energie om het uitgaansleven van het eiland te verkennen. Ook op dit eiland kan je prima uitgaan. Hierdoor was iedereen de volgende dag toch wat katerig, maar dat was totaal niet erg omdat het werkelijk de hele dag geregend heeft. De dag bestond daarom vooral uit slapen of klaverjassen, net waar je zin in had. Hoe dan ook, 's avonds stond evengoed gewoon het beerpongtoernooi op het programma (behalve voor Thomas, die was ziek). Omdat het nog miezerde, wilden we graag met de taxi die kant op. Maar die vroeg zo belachelijk veel geld, dat we liever door de miezer liepen. Gelukkig kwamen we na een minuut of 5 lopen een pick-up truck tegen van de bar waar het toernooi gehouden werd en konden we gratis mee die kant op. Daar begon het al een mooie avond te worden. Daar aangekomen besloten we met drie teams mee te doen, twee van twee en één van drie. Totaal deden er iets van twintig teams mee, waardoor we best een goede kans hadden om te winnen en de 5.000 baht (125 euro) mee naar huis te nemen. Met veel genoegen kan ik zeggen dat dit dan ook gelukt is! Mark en Erwin krijgen hier de credits voor. De 5.000 baht ging de pot in en dezelfde avond is tijdens het uitgaan een groot gedeelte meteen uitgegeven. Gelukkig was het wederom een gezellige avond. De volgende dag zag er hetzelfde uit als de vorige, mede dankzij het slechte weer. 'S avonds hebben we nog een bowling bezocht, omdat we toch iets wilden doen die dag. Uiteraard gevonden en daar hebben we twee potjes gebowld, die uiteraard gewonnen zijn door Ivo en mijzelf. Toen zat de dag er wel zo'n beetje op. Optijd te bed omdat we de volgende dag weer vroeg moesten vertrekken richting Koh Tao.

Bij aankomst op Koh Tao, werden we opgehaald bij de pier door de duikschool waar de Open Water Course zouden volgen. Van tevoren hadden we deze duikschool namelijk al geboekt en gaan we met z'n vijven (Erwin, Thomas, Mark Derek en ik) duiken! Hier hadden we ontzettend zin in en waren we bij aankomst meteen enthousiast om de introductie te doen. Dit hield in dat we meteen filmpjes gingen kijken over de risico's van het duiken voor de theorie, ontmoeting met onze instructeur (Fergal) en het huiswerk kregen. Tijdens deze introductie heeft de rest geregeld dat iedereen ingechecked was. Nadat iedereen bijgekomen was, tijd voor kerstavond! Het plan was om dit te vieren door een keer luxe uit eten te gaan. Iederteen nam een voorgerecht en de steaks kwamen op tafel. We zaten ook in een iets luxer restaurant, zodat het nog lekker is ook en dit is aardig gelukt. We hebben heerlijk gegeten. Daarna hebben we ons gestort op het uitgaansleven op Koh Tao, omdat dit één van de weinige avonden is dat dit kon (uitgaan en de dag daarna duiken is niet verstandig). Het uitgaan was erg gezellig en we hebben ons prima vermaakt, maar het was wel te merken dat dit eiland zich niet richt op uitgaan maar meer op de duikers. Tijdens het uitgaan begon het nog wel maximaal te regenen, ik denk dat dit tot nu toe de ergste bui is die we sinds onze reis mee hebben gemaakt. De straten stonden volledig onder water en één weg met een kleine helling leek net een woeste rivier. Om die reden hebben we Roeland niet meer gezien die avond. Hij was 'ff' naar het hotel gegaan maar zag het niet meer zitten om door de storm terug te lopen. Tot zover Roeland die avond. De volgende dag was het eerste kerstdag en hadden we afgesproken om 09:30u gezellig te gaan ontbijten. Erg gezellig was dit echter niet. De meeste hadden een flinke kater en Tim kwam zelfs helemaal niet opdagen. De meeste gingen na het ontbijt dan ook meteen weer te bed om nog wat slaap in te halen. De rest van de dag werd door iedereen bijzonder rustig doorgebracht. Een aantal duikers hebben deze dag hun huiswerk gemaakt en ik sluit niet uit dat er ook een aantal potjes geklaverjast is. Ook op eerste kerstdag wilden we graag luxe uiteten en hebben we bij een Italiaans restaurant genoten van een heerlijk kerstmaal. De volgende dag begonnen de eerste duikles, dus is ervoor gekozen optijd te bed te gaan. Tijdens de eerste les kregen we uitleg over de uitrusting, wat het inhoudt en hoe het gedragen moet worden. Dit hebben we meteen in de praktijk gebracht en daarna de eerste 'duik' gedaan in het zwembad van het hotel. Hier hebben we een aantal oefeningen gedaan die nodig zijn om veilig te kunnen duiken en om aan de uitrusting te wennen. Dit ging bij iedereen erg goed. Daarna dachten we dat we klaar waren, maar gingen we toch nog even de zee in om tot drie meter te duiken en nog wat oefeningen te doen. In de middag hadden we nog wat theorie les en konden we de rest van de tijd besteden aan het overige huiswerk. Tijdens het duiken hebben de niet duikers (Tim, Roeland en Ivo) genoten van het strand en de zon, want deze dag was weer prachtig. 'S avonds iedereen gesloopt van de nieuwe ervaring dus weinig gedaan. Alleen nog wat gegeten en geklaverjast en optijd te bed om de volgende dag vroeg op te staan voor het theorie examen. Dit examen stelde bijzonder weinig voor. Het waren 50 meerkeuze vragen en iedereen had ze alle 50 uiteraard goed. Door het behalen van de theorie werden we beloond met de twee eerste open water duiken. Na ongeveer een half uurtje varen met de boot moesten we weer zelf onze uitrusting klaarmaken en waren we klaar voor de eerste duik. Deze duik ging tot de 12 meter, wat voor de eerste keer best diep is. De duik duurde ongeveer 40 minuten, maar leek echt maar een aantal minuten te duren, zo gaaf dat het was. Tijdens de duik ook wat oefeningen gedaan en heel veel vissen gezien. Toen gingen we er weer uit, om een uur later nog een keer te duiken. Op een andere locatie, maar wel weer ongeveer zelfde tijd en zelfde diepte. Ook weer veel mooie dingen gezien en genoten van het duiken opzich. Terwijl wij aan het duiken waren, hadden Tim, Roeland en Ivo een snorkeltoer geboekt in hetzelfde gebied. Aangezien Ivo niet kan duiken zonder eerst geoppereerd te worden kozen we voor the next best thing. De snorkeltour was bijzonder mooi. Ze hebben gesnorkeld op vier verschillende plaatsen aan het eiland. Veel gezien onder water en dit heeft hem toch wel overgehaald om die operatie te overwegen...  Daarna hebben we twee uur het mooist eiland van Thailand bezocht. Achteraf bleek dat de duikers daar ook gedoken hebben. Het eiland is beroemd vanwege een uitzichtpunt boven op een heuvel/berg. Daar zijn ze heen geklommen, en het einde was file lopen omdat het pad verdween en je een eigen weg kon zoeken waar mensen onnodig veel moeite mee hadden. Aan het einde van de dag was iedereen gesloopt en lag iedereen weer op te te bed, omdat de volgende dag de duik al om 06:00u begon. We hebben die dag weer twee keer gedoken, op twee verschillende plekken, wat ontzettend mooi was. Het zag er ongeveer hetzelfde uit als de eerste twee duiken, maar dan was het een stuk vroeger op de dag en doken we dit keer tot de 18 meter. Daar was nog meer te zien en hebben we weer flink genoten van het duiken. Tijdens de eerste duik had Erwin wel wat problemen met het klaren van zijn oren, maar toen hij rustig dook ging het wel goed en de tweede keer had hij gelukkig ook nergens last van. Al met al vond iedereen het duiken echt geweldig en een hele bijzondere ervaring! Deze dag zouden Tim, Roeland en Ivo een hike gaan doen op een berg, maar tegen de tijd dat wij terug kwamen waren zij nog niet vertrokken en besloten toen maar niet te gaan. Ze hadden een bijzonder luie ochtend. 'S middags hebben we gevierd dat alle duikers de open water course gehaald hadden. Bij de laatste twee duiken was er een cameravrouw mee om onze avonturen te filmen, en 's avonds hebben we die samen met onze instructeur in een kroeg bekeken. Deze vonden wij erg goed gelukt en wilden wij dus wel hebben. Helaas wilde zij er natuurlijk veel te veel geld voor hebben, maar uiteindelijk hebben we hem toch na wat onderhandelen gekocht. Na de film besloten we onze instructeur te trakteren op avondeten samen met ons en zijn daarna nog uitgeweest om ons slagen nog meer te vieren. Dit is nog een gezellige avond geworden, mede dankzij vader Jan, doordat hij een aantal rondjes heeft getrakteerd vanwege zijn verjaardag. Nogmaals namens ons allen bedankt!

De volgende dag alweer richting Koh Pangan, waar de fullmoonparty plaatsvindt. De boottocht ging niet zo heel lekker, Roeland en ik hadden namelijk last van zeeziekte en vele anderen hadden een kater, maar toch veilig aangekomen. Toen met de taxi naar het hotel, althans dat was de bedoeling. De taxi had ons ergens afgezet vanwaar we nog een half uur moesten zoeken en lopen naar ons hotel. Waren we niet heel blij mee. Maargoed, uiteindelijk toch aangekomen en verder weinig gedaan die dag. Vooral bijkomen van de avond ervoor en de reis. Toch wilden sommige nog uit, maar die hebben wij afgeslagen. De een na laatste dag van het jaar doorgebracht op het strand en in de hangmat. 'S avond nog naar de pre-party van de fullmoon geweest, was ook erg leuk en vooral veelbelovend voor de fullmoonparty. Oudjaarsdag zag er ongeveer hetzelfde uit als de dag daarvoor. Vooral beetje rustig aan gedaan, wat gelezen en geklaverjast. Rond een 21:00u richting het strand voor het grote feest. Zomaar moesten we entree betalen voor het strand, maar dat was het waard. Bij aankomst was het strand nog niet te vol, maar gewoon gezellig druk. Er was goede muziek en we hadden een mooie groep en vermaakten ons dus prima. Om 00:00u was het echter wel erg druk, maar dat maakte het zeker niet minder gezellig! Er was prachtig vuurwerk, niet bijzonder veel maar wel heel erg mooi. Eigenlijk was de hele avond gewoon een groot feest en hebben we een hele mooie avond gehad! De eerste dag van het jaar was hier niet heel anders dan normaal, vooral bijgekomen en heel weinig gedaan. 'S avonds ging er nog een klein groepje uit, wat toch weer een gezellige avond werd. We hadden alleen verwacht dat er nog een nieuwjaarsfeest zou zijn, maar die was er helemaal niet. Op 2 januari stond er voor Roeland, Thomas en Ivo een trip naar een natuurpark in de buurt in de planning. Ze moesten 60 kilometer varen met een speedboat. Dat duurde ongeveer 1,5 uur. De bestuurder had er erg veel zin in. Daarna hebben ze nog gesnorkeld, een bijzonder lekkere lunch gehad op een onbewoond eiland en hebben Roeland en Thomas gekayakt. Aangezien Ivo (en ik trouwens ook) helemaal klaar is met Kayakken sloeg hij die over.  Ook hier stelde het achteraf weinig voor. Na de lunch zijn we naar een van de mooiste uitzichtpunten gelopen over steile trappen. Er is op één eiland een groot blauwer dan blauw meer dat is verbonden met de zee. De andere kant was zoals Khao Sok alleen dan met prachtig blauw water. Na nog een eiland en chillen werd het tijd om weer naar huis te blazen. Ik kan wel zeggen dat we ongelofelijk genoten hebben van de dag en helemaal de bootrit. Voor de rest zag de dag er net zoals de vorige dag uit. Dit was overigens de laatste volle dag met z'n achten en besloten we bij een ' all you can eat' tent te eten. Het eten was erg goed, maar omdat niet iedereen even fit was hebben we er niet optimaal gebruik van gemaakt. Verder hebben we die avond rustig op het strand gezeten en besloten een aantal (Tim, Mark, Derek en Ivo) toch nog uit te gaan voor de laatste avond. Een mooie afsluiter van de prachtige vakantie in Thailand voor de jongens! De volgende ochtend werden ze opgehaald en waren we weer met z'n vieren over. De rest van de dag hebben we bijzonder weinig gedaan (zoals bijna elke dag op dit eiland). Om toch nog iets van het eiland te zien, besloten we op 4 januari toch nog scooters te huren om het eiland te bekijken. Toen bleek het een heel mooi eiland te zijn. Heel veel palmbomen (L. Bos) en mooie stranden. We hebben zelfs nog een kleine waterval gezien. Vooral het rondrijden op dit eiland was erg leuk om te doen. De avond weer rustig aan gedaan, we zijn voorlopig wel weer genoeg uitgegaan. Op 5 januari was het voor ons ook tijd om dit mooie eiland achter ons te laten en uit Thailand te vertrekken. Op naar Vietnam! Maar voordat we daar waren moesten we eerst nog met de boot en nachtbus naar Bangkok, om vanuit daar van Ho Chi Minh City te vliegen. De nachtbus hield weer niet over en we hebben dus niet heel veel geslapen, maar toch redelijk fit aangekomen in Bangkok. Daar moesten we de hele dag vertoeven tot onze vlucht vertrok op 18:30u. Deze dag hebben we vooral besteed aan voorbereiden op Vietnam en rondlopen in de stad. Toen met de bus naar het vliegveld gegaan, wat verassend goed ging, en toen de vlucht gepakt en veilig aangekomen op HCMC.

Daar zijn we momenteel alweer drie dagen, maar ik denk dat de blog nu wel lang genoeg is. Afgelopen drie dagen verwerken we wel weer in de volgende blog, om het een beetje leuk te houden. Excuses dat het wat langer duurde dan normaal en dat de blog daarom zo lang is, maar de afgelopen weken waren zo leuk dat het er helemaal bij ingeschoten is. We hopen dat jullie het evengoed een leuke blog vinden. Tot de volgende keer!

Groetjes

1. Jan en El:
    9 januari 2016
    Jongens, wat een feest. Alleen maar positieve berichten. Leuk om te lezen. Maar in deze periode konden we wel een ritme ontdekken.... Feesten, eten, slapen, chillen. Mooi dat iedereen geslaagd is voor het duikdiploma. We zijn benieuwd naar het volgende verhaal.
    Groetjes,
    Jan en El
  2. Tante Ria:
    9 januari 2016
    Hé jongens! Inmiddels weer een beetje uitgerust van het duiken en feesten? weer heel leuk om te lezen. Veel plezier in Vietnam en we kijken uit naar het volgende verhaal.

Groetjes Ria en Clemens
  3. Nel en Ko:
    9 januari 2016
    Wat een feestgangers zijn jullie. Blij dat jullie zo hebben genoten. Gefeliciteerd met het duikbrevet.
  4. Tante Tiny:
    10 januari 2016
    Wat een leven; beetje relaxen, beetje uitgaan, genieten van de onderwaterwereld. Wat is dat mooi he. Wij hebben nooit gedoken, maar snorkelen hebben we wel gedaan. En dat is heel mooi! Maar..... dat wordt voor jullie echt wel afkicken als jullie weer terug zijn. Blijf nog maar lekker genieten. je bent tenslotte maar een keer jong.
    groet, ome Cor en tante Tiny