Bangkok, Khao Sok, Koh Phi Phi, Koh Lanta, Bangkok

21 december 2015 - Bangkok, Thailand

Hallo allemaal,

De laatste blog is alweer 2 weken geleden, dus het is weer zover! Na een busreis naar Bangkok, die veel langer duurde dan gepland, eindelijk aangekomen stonden onze vrienden Mark en Derek ons al op te wachten bij het hostel. Eenmaal ingechecked opzoek naar een plek om een paar biertjes te doen. Ons oog was gevallen op een Ierse pub, waar we na twee biertjes weggingen om wat te eten. Na eindelijk weer een Pad Thai van de straat te hebben gehad, nog een paar biertjes in de supermarkt gehaald om bij het hostel Mark te leren klaverjassen onder het genot van een biertje. Omdat we de volgende dag een vroege vlucht naar Surat Thani hadden, zijn we redelijk op tijd te bed gegaan. De volgende dag om 6 uur op om met de taxi naar het vliegveld te gaan. Eenmaal daar bleek het inchecken verrassend snel te gaan, zodat er daar nog twee uurtjes mochten wachten voordat de vlucht eindelijk ging. Die tijd hebben we besteed aan het zoeken naar een hostel in Khao Sok. We stuitte op een mooie bungalow voor vier personen. Toen de vlucht. Voor ons allen de eerste binnenlandse vlucht ooit en een groot succes. De vlucht zelf was een uurtje, daarom ook maar 23 euro per persoon, en zat net aan half vol. Wij hadden mazzel en zaten bij de nooduitgang, dus flinke beenruimte. Vooral voor mij erg handig. Maar voor die 23 euro kregen we niet alleen de vlucht, maar ook een bananen cupcake, koffie, water en gratis wifi. Gekkenhuis. Voordat we echt goed in de lucht zaten begon de landing alweer en voor we het wisten stonden we alweer in de hal te wachten op ons bagage die ook nog nooit zo snel is gekomen. De perfecte vlucht dus. Vanaf het vliegveld met de minivan naar Khao Sok en meteen naar onze bungalow. Deze leek flink afgelegen van de drukte, maar het bleek dat er in Khao Sok geen drukte is. Khao Sok heeft eigenlijk maar één ding te bieden en dat is een prachtig natuurpark, wat voor ons dan ook de reden was om erheen te gaan. Maar de dag was nog jong, dus hebben we toch gekeken wat er verder te doen was. Het hostel bood de mogelijkheid om te tuben door de natuur. Dit is niet zoals tuben in Vang Vieng, waar het vooral om de drank draait, maar hier ging het echt om de natuur en de rust. Dit was inderdaad erg rustgevend door de prachtige natuur en we hebben zelfs nog wat beesten gezien, zoals apen, slangen en vissen. Vooral Derek heeft van de vissen genoten, want hij is twee keer gebeten tijdens het tuben.

De volgende dag stond een bezoek aan het natuurpark op het programma in de vorm van een boottocht, gevolgd door een jungle trekking om weer terug te gaan met de boot. Er wordt geadviseerd schoenen aan te trekken voor de jungle trekking, en terecht, maar die schoenen worden wel erg vies waardoor je ze met een beetje pech weg kunt gooien. Dat was bij mij dat ook het geval, gelukkig had ik oude schoenen mee en had ik die aangetrokken. Niks aan de hand. De boottocht was erg indrukwekkend, het natuurpark is bijzonder mooi. Daarna de jungle trekking. Daar bleken schoenen inderdaad al snel erg handig, want overal was modder waardoor het erg glad was. Ook liep de route door rivieren en slootjes en gingen we door een grot van 700 meter, die ook deels onder water stond. De grot was denk ik wel het hoogtepunten van de jungle trekking, misschien wel van de hele dag. Het was zoals gezegd een erg grote grot, wat het erg indrukwekkend maakt. Zeker ook omdat de grot vol zat met vleermuizen en gigantische spinnen. Daarnaast hebben we nog een krab en een raar gekleurde kikker gezien. Ook de gedeelten van de grot waar we door het water moesten maakte het bijzonder omdat we op sommige plekken wel tot onze schouders onder water moesten. Toen we uit de grot kwamen regende het ook nog, wat volgens sommige van ons voor extra sfeer zorgde maar het maakte het pad er niet minder glad op. Gelukkig is iedereen ongeschonden uit de tocht gekomen en zijn we weer met de boot en minivan terug gegaan naar het hostel. Iedereen was moe en voldaan, waardoor we weer een rustige avond hadden en konden we de volgende dag vroeg richting Krabi om vanaf daar de ferry naar Koh Phi Phi te pakken.

Na een volle dag reizen kwamen we op het cherchonissos van Thailand. Kho Phi Phi staat bekend om het uitgaan en trekt daarom ook veel jongeren die daarheen gaan om van god los te gaan. De prijzen waren daar ook naar, waardoor wij kozen voor een veel te karig hostel met bijzonder slechte bedden, een slechte douche en een kapotte klamboe. 'S avonds hebben wij een paar biertje gedaan en de kroegen van het eiland bezocht, het was een leuke avond. De volgende dag hebben we sinterklaas gevierd met z'n vieren met rijmen. Hartstikke gezellig, mooi sinterklaas vieren op het strand. Verder hebben we genoten van het strand en de zon en zijn we 's avonds weer uit geweest. De volgende dag zag er ongeveer hetzelfde uit, alleen geen sinterklaas gevierd en zijn we een avond niet uit geweest, verstandig als wij zijn. Om toch iets van de omgeving te zien hebben we de laatste dag op Koh Phi Phi een boottocht gedaan om eilanden in de omgeving te zien en te snorkelen. Snorkelen was erg mooi met veel mooie vissen, maar de eilanden waren niet helemaal wat wij verwacht hadden. Toen de boottocht net begon kregen we ineens te horen dat we nog 10 euro pp bij moesten betalen als we de eilanden op wilden. Dit weigerden wij, dus hebben we eigenlijk alleen maar gesnorkeld. We zijn naar één eiland geweest, die was gratis, waar allemaal apen op leven. Dit was nog wel leuk om te zien. Aan het einde van de middag kregen we nog een zonsondergang te zien, maar de kapitein kon zo weinig dat toen de zon eenmaal onder ging hij achter een rots vaarde waardoor we hem mistten. Jammer zo'n vent. Toch was het een leuke dag, maar omdat we de eilanden niet op mochten duurde het allemaal wat lang. Tot zover Koh Phi Phi en zijn we met de ferry naar Koh Lanta gegaan. Dit eiland is een stuk rustiger en waren we ook toe aan iets meer luxe na dat karige hostel. Op internet vonden we een beach resort die toevallig in de aanbieding was en die konden we natuurlijk niet laten schieten. Dit resort had een zwembad en lag aan het strand. Hier hebben we vijf dagen gerelaxt. We hebben die dagen bijzonder weinig gedaan, alleen maar vakantie gevierd. Het eiland was zo rustig, zeker waar wij zaten, dat we zelfs niet uit zijn geweest. Wel hebben we nog één dag scooters gehuurd om het eiland te verkennen. Dit was wel erg leuk en hebben we een aantal stranden en mooie natuur gezien. Na deze dagen was het tijd om wederom terug te keren naar Bangkok omdat nog een aantal vrienden van Mark en Derek twee weken lang door Thailand mee gaan reizen. Donderdag zijn we van Koh Lanta naar Surat Thani gereisd, om vanaf daar de nachtbus naar Bangkok te pakken. Deze nachtbus was een stuk beter dan de vorige in Laos. De bus zat half vol waardoor iedereen twee plekken voor zichzelf had. Hoewel het gewoon stoelen waren, hebben we allemaal prima geslapen en zijn we om 5 uur 's ochtends in Bangkok aangekomen.

Dit is ook de plek waar de blog geschreven is en zijn de verhalen weer op. De tweede en derde keer Bangkok lijken tot nu toe een stuk beter te bevallen dan de eerste keer. Overweldigend is het in ieder geval niet, we weten wat we kunnen verwachten en zijn al een hoop gewend. Nu staan weer twee weken eiland hoppen op het programma, maar dan aan de oostkust. Vanuit daar vliegen Ivo en ik weer met z'n tweeën naar Vietnam. Tegen die tijd komt er vast wel weer een nieuwe blog.

Groetjes

1. Nel en Ko:
    21 december 2015
    Mooi verhaal. Weer genoeg meegemaakt. Veel plezier met eiland hoppen en iedereen heel fijne kerstdagen
  2. Ome Joop:
    26 december 2015
    Leuke verhalen, ik wens jullie het allerbeste voor 2016,
    en niet te veel vuurwerk, want dan worden de aapies bang.

groetjes ome Joop
  3. Sjoerd:
    30 december 2015
    Allemaal leuk en aardig menbrodders.. maar komen jullie ook nog eens terug?
    Het wordt zo langzamerhand weer eens tijd voor een bakkie thee met moeders Afra, een potje Pictionary met vader Koos en een chineesie met de brodders.

Groet,

Een eenzame chineesbrodder