Ayutthaya, Lopburi en Chiang Mai

20 oktober 2015 - Chiang Mai, Thailand

Hallo allemaal,

De vorige blog is al weer een week geleden, dus tijd voor een nieuwe update! De vorige blog zijn we geëindigd op het moment dat we een 4 uur durende busreis voor de boeg hadden richting Ayuttaya. Deze busreis is goed verlopen en rond half 5 kwamen wij aan op onze nieuwe bestemming. In het guesthouse kwamen we bekenden tegen uit Kanchanaburi. Aangezien het al laat was hebben we de dag zelf weinig van de stad gezien en zijn we wat gaan eten en in de avond gezellig bij het hostel gezeten. De dag hierna zouden we fietsen gaan huren, maar aangezien het toch wat laat geworden was, stonden we nogal laat op en besloten we tempels en ruïnes te bekijken die op loopafstand waren. Loopafstand bleek toch wat tegen te vallen, dus achteraf gezien hebben we nog een flinke wandeltocht gemaakt. Deze tempels waren toch wel weer anders dan die we hiervoor gezien hadden, omdat dit vooral ruïnes waren. Van sommige was verdomd weinig over, maar er waren er ook een aantal die wel echt de moeite waard zijn.

De volgende dag toch maar fietsen gehuurd om de rest van de tempels te bekijken. Het fietsen in Thailand, althans in Ayutthaya, is een ervaring opzich. Buiten het links rijden zijn de automobilisten en scooterrijders ook nog eens hardstikke gek. Dit komt waarschijnlijk mede doordat er geen verkeersregels zijn (denken wij). De enige houvast die er in het verkeer is, zijn de stoplichten en zelfs die worden niet serieus genomen aangezien praktisch iedereen door rood rijdt als het even kan. Maar dankzij onze jarenlange ervaring op de fiets, zijn we toch soepel door de stad gefietst. We zijn ook nog met een bootje naar een eiland gevaren waar een tempel stond met een bijzonder groot boeddha beeld die wel indrukwekkend was. Op dit eiland was ook het Dutch Settlement, waar ook een klein museum over de VOC was. En hier verkochten ze kroketten, frikandellen en echte Douwe Egberts koffie, die we uiteraard genomen hebben. Weer eens iets anders dan rijst en erg lekker voor de verandering.

Daarna met backpack en al verder gereist naar Lopburi. Deze stad staat bekend om de wilde apen die in de stad leven. Bij aankomst hebben de tassen gedumpt op het treinstation en alvast een treinticket gekocht voor de nachttrein richting Chiang Mai. Toen zijn we meteen richting een tempel gegaan waar de meeste apen van de stad leven. Hier zijn we erachter gekomen dat L. Bos toch niets mankeert, een hele opluchting natuurlijk. Hij hing vrolijk rond. Dat de apen daar gewoon in de stad leven is erg grappig om te zien, maar in het begin ook erg onrealistisch. We hoorden ook dat de apen erg agressief konden zijn, maar daar hebben wij niks van gemerkt. Wel houden de apen ervan om spullen af te pakken, dus daar moesten we wel op letten. Op een gegeven moment zagen er een man achter een aap aan rennen, die zijn slipper gestolen had. Erg komisch die apen.

De nachttrein was weer een nieuwe ervaring voor ons. De treinrit duurde bijna 11 uur en toen wij instapte in Lopburi waren de bedden al opgemaakt. De bedden waren opzich ook prima, alleen een beetje kort voor iemand van 1,96m. Languit liggen was dus geen optie, maar toch hebben we prima geslapen. Toen we om 8 uur aankwamen in Chiang Mai waren we dus goed uitgerust en klaar voor de eerste dag daar. Chiang Mai is een hele grote stad (iets kleiner dan Bangkok) waar vooral in de buurt veel te doen is. De eerste dag hebben we dan ook besteed aan het bekijken wat er allemaal te doen is. In de avond zijn we nog naar Thai Boxing wedstrijden gegaan. Ondanks dat wij beide geen box liefhebbers zijn, hebben we het toch een kans gegeven. Deze avond werden er 12 wedstrijden geboxt, wat erg veel is om achter elkaar te bekijken. We hebben het dan ook niet de hele avond volgehouden en zijn na de 6de wedstrijd naar huis gegaan. Toch kunnen we zeggen dat we positief verrast zijn en hebben we er wel van genoten.

Om half 9 werden we de volgende dag opgehaald voor een drukke dag rondom Chiang Mai. Als eerst zijn we naar een vlinder en orchideeën boerderij geweest. Hier hadden ze vlinders en orchideeën, het waren 20 lange mooie minuten. Daarna gingen we rijden op een olifant. Hoewel ik hier niet echt een voorstander van ben, het hoorde bij de trekking en heb ik het toch maar een kans gegeven. Het was wel een bijzondere ervaring, maar vooral erg oncomfortabel. We hebben er ongeveer een kwartiertje op gezeten en aangezien we er niet op zaten met een stoeltje of zadel o.i.d. waren we blij dat we er weer van af mochten. Hierna hebben we een wandeling van ongeveer 1,5 uur gemaakt door de jungle naar een waterval. Dat was een mooie tocht, maar wel heel erg warm. Bij de waterval was nog de mogelijkheid om te zwemmen, maar toen we daar aankwamen begon het net te regenen dus waren we al afgekoeld. Het zwemmen hebben we dus maar niet gedaan, zeker omdat we hierna raften op het programma stond. Van het raften waren de verwachtingen niet hoog. We hadden gedeelten van de rivier gezien en die zagen er redelijk rustig uit. Maar niet bleek minder waar! Zeker omdat ik het nog nooit gedaan had, vond ik het echt super vet en erg gezellig we deelden de boot met 2 Spaanse meiden. Sommige stukken hadden een flinke stroming dus dat was gewoon genieten. Er is overigens niemand uitgevallen, misschien maar beter ook met die rotsen daar. Als laatst zijn we nog langs de 'lang nekken' geweest en tsja, de foto zegt wel genoeg denk ik.

De zondag hebben we de oude stad van Chiang Mai bekeken, met wederom veel tempels. 'S avonds was er een wekelijks te avond markt. Schijnt heel bekend te zijn dus daar zijn we maar even gaan kijken. Man man man, wat was die druk! Ze hadden wel echt alles. Voor de maandag stond het ziplinen op het programma. Voor de mensen die niet weten wat dit is, ff googlen. Maar dit was echt super vet. We hebben ongeveer 2 uur lang van de ene naar de andere boom geslingerd, echt een top ervaring. Tijdens het ziplinen hadden we ook echt een fantastisch uitzicht. Dit is echt een aanrader! 'S avonds zijn we op één of andere manier bij een ladyboy cabaret show beland. We hadden hier onze bedenkingen bij, maar wilden het toch eens zien. En het is inderdaad erg bijzonder, maar wel erg grappig. Op een gegeven moment escaleerde het nog wel qua interactie met het publiek, maar gelukkig hebben ze ons met rust gelaten. Voor de dinsdag besloten we scooters te huren om een route in de omgeving te verkennen (ongeveer 100 km) en hier was ook weer een prachtige natuurlijke omgeving. Het waren mooie kronkelige wegen, wat ideaal rijdt met een scooter. Nouja, ze waren 125 cc dus het waren eigenlijk motoren. Dat was overigens ook wel te merken tijden het optrekken, ideaal. Het blijkt trouwens dat we al meer wennen aan het verkeer, waardoor we tijdens het scooter rijden weinig last hadden van de bizarre rijstijl van de doorsnee Thai. Het scooter rijden was dus ook een groot succes.

Voorlopig staat voor morgen en overmorgen het bezoeken van een olifanten park in de planning, om daarna door te reizen naar Pai. We zullen jullie weer op de hoogte houden van onze avonturen!

Groetjes

1. Kees Timmermans:
    20 oktober 2015
    geweldig leuk wat jullie doen. zien erg veel, die zwarte vis komt door het verbrand zout, is super lekker als je de korst weg haalt en eet. Als je snel van een vervelende Thai af wil zijn zeg je " meauw kap" oftewel "nee, dank je wel". Je spreekt het zo uit maar schrijft het anders. Ik hoop dat jullie deze reacties lezen.
  2. Tante Tiny:
    20 oktober 2015
    Geweldig! wat jullie allemaal zien en beleven. Heel leuk dat jullie ons mee laten genieten. Ga zo door.

groeten van ome Cor en tante Tiny
  3. Nel en Ko:
    20 oktober 2015
    Leuk verhaal. We vinden het heel leuk dat jullie ons zo goed op de hoogte houden
  4. Tante Ria:
    21 oktober 2015
    Prachtig, wat een avonturen! Heel leuk om te lezen.
    We kijken al weer uit naar het volgende verhaal!!
    Groetjes ome Clemens en tante Ria
  5. Jan Reijken:
    21 oktober 2015
    Fijn om te lezen dat jullie nieuwe ervaringen opdoen . Tja verkeersregels zijn daar en trouwens in veel andere Aziatische en Afrikaanse landen om te overtreden. Ik ben eens met de auto door Shanghai en Dakar gereden. Geweldig maar gevaarlijk.
  6. Ome Joop:
    Hoi Erik en Ivo,
    Ik geniet van jullie prachtige verhalen,
    veel plezier nog.
  7. Jan en El:
    22 oktober 2015
    Helder geschreven. Zo beleven we het mee vanuit onze stoel. Ga zo door mannen!
  8. Jack:
    2 november 2015
    Wat een mooie ervaringen mannen. Jullie doen er luchtig over, maar volgens mij is het allemaal een hele mooie reis. Veel plezier verder