Het rustigere Kanchanaburi

13 oktober 2015 - Kanchanaburi, Thailand

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer met een nieuwe blog vanuit het mooie en warme Zuidoost Azië. Om verder te gaan op de vorige blog, eerst maar even over de aankomst in Kanchanaburi. Dit zou namelijk de eerste keer worden dat we het hostel ter plekke zouden gaan regelen. Tegen de taxi die we vanaf de bushalte hadden geregeld, hebben we maar gewoon een hostelnaam genoemd om op de straat te komen waar praktisch alle hostels zich bevinden. Nadat er door de taxi zijn opgelicht (terugweg was helft goedkoper, maar scheelde €1,25 dus een mooi leermoment), zijn we bij dit eerste hostel maar gelijk gaan vragen of er nog plek was. Dit bleek het geval en daar hebben we dus 2 nachten geboekt. Het hostel zag er goed uit met een groene soort binnenplaats waar ook hangmatten en strandstoeltjes stonden, en het hostel lag ook aan de bekende kwai rivier. Vlak na aankomst zijn we bij het hostel aan de praat geraakt met een andere Nederlander die al erg lang aan het reizen is en hier ook een paar dagen verbleef. Op zijn aanraden zijn we in de avond naar een lokale nachtmarkt geweest en hebben daar ook gegeten. Wederom erg goedkoop en lekker. Vanaf daar zijn we weer terug gegaan naar de straat met allemaal barretjes, kroegjes en hostels. Hier zagen wij onze nieuwe vriend zitten bij de '10 baht bar'. Bij deze bar kan je kleine mixdrankjes van run, whiskey en wodka krijgen vanaf 10 baht (25 cent!). Daar zijn we dus aangeschoven en hebben nog veel meer mensen leren kennen. De avond was bij deze bar nog erg gezellig en toen deze dicht ging zijn we nog naar een zogenaamde 'girls bar' gegaan. Bij deze barretjes zitten blijkbaar een aantal vrouwen die je tegen een bepaalde prijs voor een nachtje mee naar huis kan nemen. Maar daarnaast zijn het ook gewoon barretjes waar je alleen een drankje kunt doen en gezellig zitten. Wij hebben uiteraard alleen het laatste gedaan, wat ook nog erg gezellig was. Uiteindelijk zijn we veel te laat naar bed gegaan, maar hadden we wel een mooie avond beleefd.

Na de volgende ochtend flink uitgeslapen te hebben, was het weer tijd om culturele activiteiten te ondernemen. Als eerst zijn we naar een museum geweest over het dodenmansspoor die door de Japanners tijdens de tweede wereldoorlog is aangelegd. Dit spoor is gebouwd door gevangenen van de Japanners, waaronder ook Nederlanders, en daarvan zijn er heel veel omgekomen. Vandaar ook de naam van het spoor. Het museum was wel interessant en zo pakken we toch weer een stukje (toch ook wel Nederlandse) geschiedenis mee. Naast dit museum lag de begraafplaats van veel van deze overledenen, waar we ook een kijkje hebben genomen. Hier hebben we nog onze vriend L. Bos zien liggen (zie foto), Leon; we hopen dat alles goed met je gaat. Vanaf hier hebben we een aantal kilometer gelopen naar de bekende brug waar dit spoor over loopt. Hoe de brug er opzich uitziet is niet bijzonder, maar met het verhaal erachter is het toch wel een speciale brug. Daarnaast is het spoor ook nog gewoon in gebruik en hadden wij de mazzel dat we de trein ook nog langs hebben zien komen. Vanaf de brug hebben we een taxi gepakt naar een historische straat, waar nog hele oude panden stonden. Dit klopte ook wel, maar stelde verder niet veel voor en omdat het ook al snel donker werd waren we daar redelijk snel klaar. De avond hebben we bij het hostel doorgebracht, lekker rustig. De dag erna stond namelijk al vroeg het Erawan National Park op het programma. In dit park staan 7 watervallen die door een kleine klimtocht te bekijken zijn. De klimtocht was best te doen, maar door de hitte wel flink zweten. Gelukkig was er bij elke waterval de mogelijkheid om te zwemmen, wat we maar bij een paar gedaan hebben om het een beetje praktisch te houden. Wat nog wel leuk was aan het water bij die watervallen, was dat er van die vissen in zwommen die voor de fish spa gebruikt worden. Dus meteen dat we het water in gingen werden we aangevallen door die vissen en aangezien de vissen hier een stuk groter zijn dan in een fish spa, voelde je soms echt wel dat je gebeten werd. Maar pijn deed het gelukkig evengoed niet. Toen we daar weg wilden gaan hadden we net de bus gemist en moesten we ruim een uur wachten. Wat nog wel leuk is om te vertellen over deze bus, en sommige andere bussen, is dat ze de deuren gewoon open laten tijdens het rijden. Een verkapte vorm van airco. En aangezien ze hier vaak rijden als een bezetene, is dat niet altijd even fijn als je vlak bij de deur zit, waar wij zowel heen als terug zaten. Op de terugweg kwam het echter weer goed uit dat de deuren open stonden. Toen de bus vlakbij de bar street stil stond voor het rode licht, konden wij gemakkelijk uitstappen en hoefden we dus niet terug vanaf het busstation. Scheelt zo weer een euro. Die euro hebben we die avond dan ook goed besteed door wederom in de '10 baht bar' een aantal drankjes te nuttigen. Ook deze avond maakten we daar weer erg snel vrienden en was het weer top. Daar zijn we zelfs uitgenodigd om de volgende dag mee te gaan kanoën over de kwai rivier. Ondanks dat wij gepland hadden om de volgende dag verder re reizen naar Ayutthaya, hebben we hier uiteraard ja op gezegd. Dan blijven we gewoon een dagje langer. Later die avond moest het Nederlands elftal natuurlijk voetballen (23:00u Thaise tijd) en die hebben we in een normaal barretje gekeken met onze Nederlandse vriend. Ook daar hebben we ons weer prima vermaakt.

De volgende ochtend zijn we om 9:00u met een kleine kater opgestaan om te kanoën. Met z'n vijven werden we weggebracht naar een plek waar de kano's het water in konden voor een tocht van ongeveer 3 uur, althans dat dachten wij. De tocht was ongeveer 20 km en als we door gepeddeld hadden waren we wellicht in de buurt van de 3 uur komen, maar aangezien de stroming het redelijk af liet weten en het bloedje heet was op het water werd het iets langer. Uiteindelijk zijn we zo'n 5 uur onderweg geweest en waren we aan het einde helemaal kapot. Maar de tocht was wel erg mooi, veel plekken met mooie natuur en mooie vogels, waar je goed tot rust kan komen en kan ontkateren. Een hoogte puntje was natuurlijk ook de river kwai bridge zien vanaf het water en er onderdoor kanoën. Al met al een mooie ervaring, maar 10 km was ook goed geweest. Verder hebben we het die dag vooral rustig aan gedaan en gerelaxt bij het hostel.

Wij hebben Kanchanaburi ervaren als een mooie stad die een stuk rustiger is dan Bangkok en waar de mensen je echt willen helpen ipv dat ze uit zijn op je geld. Na hier ruim 3 dagen doorgebracht te hebben is het weer tijd om onze reis te vervolgen. Door een ongeveer 4 uur durende busreis te maken, is het plan om aan te komen in Ayutthaya. Hier schijnen veel ruïnes te zijn die we willen bekijken en dit willen we doen door een fietstocht te maken door de stad.

Via deze manier willen wij nog even kwijt dat we het heel erg leuk vinden dat iedereen zo enthousiast reageert op onze blog. Alle positieve reacties motiveert ons enorm om jullie op deze manier op de hoogte te houden van onze avonturen. Dan was dit voor nu weer de blog en laten we weer van ons horen als we weer leuke dingen te vertellen hebben.

Groetjes

1. Tante Tiny:
    13 oktober 2015
    Wij genieten met jullie mee, we blijven het volgen hoor. groet, ome Cor en tante Tiny
  2. Arjan:
    14 oktober 2015
    Mooi stukje weer jongens, leuk om zo gedetailleerd te lezen wat jullie allemaal uitvoeren, ga zo door! Ik blijf in ieder geval alles lezen!
  3. Nel en Ko:
    14 oktober 2015
    Leuk verhaal. Heel herkenbaar sommige bezienswaardigheden omdat wij er ook zijn geweest.
  4. Yvonne:
    14 oktober 2015
    Heey mannen! Leuke blog weer! Ik heb zo echt het idee dat we goed kunnen volgen wat jullie allemaal doen en het klinkt goed! Nu alweer benieuwd naar de volgende blog bij de volgende stad! XXX
  5. Enya:
    14 oktober 2015
    Goed verhaal weer! Leon zal gemist worden. ;-) Ik ben alweer benieuwd naar de volgende verhalen!
  6. Bianca de winter:
    15 oktober 2015
    Leuk jullie verhaal. Wij zijn hier ook geweest en vonden het er ook heel relaxed. Die bar van jullie hebben we helaas gemist. Geniet ervan verder.
  7. Carla:
    15 oktober 2015
    He mannen, klinkt allemaal erg indrukwekkend. Jullie verhalen zijn erg leuk om te lezen. Ga zo door! Geniet ervan
  8. Nol en Miek:
    17 oktober 2015
    0,25 cent voor een borrel?!?! Wij wonen echt verkeerd...
    Neem er 1 op ons de volgende keer. Dan proosten we met een dure Hollandse borrel mee op jullie geluk (en de lage rekeningen :-) !