De eerste dagen Bangkok

8 oktober 2015 - Bangkok, Thailand

Hallo allemaal,

We zijn nu ruim vier dagen onderweg in onze reis naar zuidoost Azië. Tot nu toe zijn we alleen nog maar in Bangkok geweest, wat overweldigend te noemen is. Zoals bekend is Bangkok een zeer grote stad met ruim 8,2 miljoen inwoners en staat het nou niet bekend om de schone lucht. Beide aspecten hebben wij ook wel gemerkt wat ervoor gezorgd heeft dat het heel erg wennen is, maar vooral de temperatuur van Bangkok (en waarschijnlijk heel Thailand) is nogal wennen. Volgens mij is het namelijk niet onder de 35 graden geweest en het is ook nog eens benauwd warm.

Ondanks dat het gelijk zeer overweldigend was, zijn we met goede moed begonnen aan ons avontuur. Vanuit het vliegtuig zijn we met de skytrain richting Khao San Road gegaan om vanuit daar naar ons guesthouse te lopen. Bij aankomst op het station werd ons door een vriendelijke Thai verteld dat dit wel erg ver lopen zou zijn, dus dat we beter met de bus konden gaan. Het reizen met de bus in Bangkok bleek echter een hele opgave te zijn. De bussen hier stoppen niet, zoals bij ons, bij de bushalte, maar hier stoppen ze op ergens midden op de weg en moet je met gevaar voor eigen leven naar de bus lopen. Dit ging bij ons uiteraard niet meteen goed, waardoor we de eerste twee bussen mistten. Bij de derde bus waren wij er wel klaar mee en zijn maar gewoon overgestoken. Vanaf de bushalte het guesthouse zoeken viel ook niet mee, Bangkok blijkt ook nog één groot doolhof te zijn. Maar na lang lopen is het toch gelukt. Nadat we op adem zijn gekomen hebben we een kleine wandeling gemaakt en gezocht naar een plek om iets te eten. Er waren vele kraampjes waar je eten kon kopen, maar sommige stonken gruwelijk en soms zag het er ook echt niet uit. Je hoeft niet raar op te kijken als je een school vissen bij een kraampje ziet liggen die helemaal zwart gebrand zijn. Zal vast heel lekker zijn, maar niet aan ons besteed. Gelukkig zijn er ook kraampjes waar ze wel heerlijk eten verkopen en daar zijn wij dan ook voor gegaan. Wij kozen voor de traditionele pad Thai en dat was erg lekker en ook spotgoedkoop (zoals alles hier), voor één euro hadden we een bord vol.

De latere dagen zijn we de rest van Bangkok gaan verkennen. Thailand staat natuurlijk bekend om de tempels van het boeddhisme, dus dat is ook wat wij meteen maar gedaan hebben. Eerst zijn er naar een kleine onbekende tempel geweest waar monniken bezig waren met een soort ceremonie, maar wat ze precies aan het doen waren dat weten we niet. Vanuit deze tempel zijn we verder gelopen naar de Wat Pho, een grote liggende boeddha, erg mooi. Vanuit daar wilden we naar de staande en zittende boeddha gaan. Dit was erg veel lopen dus besloten we met de tuktuk te gaan, wat tenslotte toch een ervaring is die niet mag ontbreken. Zo besloten wij dus een tuk tuk aan te houden (wat op zich onnodig is aangezien er elke vijf meter een tuktuk aan je vraagt of je meewil, maar het leek ons beter om er zelf één aan te houden). De eerste tuktuk die we aanhielden wilde hier 200 baht voor hebben (ongeveer 5 euro) wat natuurlijk veel te veel is. Die hebben wij dus maar afgeslagen, waarop er meteen een andere tuktuk kwam om het voor 40 baht (ongeveer 1 euro) te doen. Hier zijn wij maar gewoon ingestapt. Na een aantal meter te hebben gereden stopte de chauffeur om ons een nieuw voorstel te doen. Als wij langs een winkeltje zouden gaan, tussen de staande en de zittende boeddha in, zou het ons maar 20 baht kosten. Hier hadden wij al over gelezen en wij zouden daar 10 minuten moeten rondkijken. In eerste instantie leek dit ons niets, maar die beste man bleef maar zeuren en het regende dus wij hadden weinig zin on een nieuwe tuktuk te zoeken waardoor we toch maar akkoord zijn gegaan. Op deze manier zijn we dus naar beide tempels gegaan. Deze waren wel indrukwekkend. De staande is 45 meter hoog en de zittende is ook vrij groot. Allemaal erg mooi dus, maar eerlijkheidshalve moeten we wel zeggen dat je na een paar tempels het idee wel duidelijk is en het daarna vooral meer van hetzelfde is. Desalniettemin blijven het uiteraard mooie werken, waarvan je er een aantal gezien moet hebben. Dan nog over die tussenstop bij die winkel, dat was een rare gewaarwording. Het bleek een pakken winkel te zijn, waar zij 10 minuten lang geprobeerd hebben een pak dan wel overhemden te verkopen. Zij wilden zo graag iets verkopen terwijl wij vastberaden heen gingen dat we toch niets gingen kopen, dat het een hele aparte situatie was. Wij konden er wel om lachen en hebben toch weer 20 baht bespaard. Toch al snel 25cent korting pp! Ondanks dat we de tempels wel gezien hadden zijn we nog naar de golden mountain geweest, ook een tempel, die gelegen is op een soort berg waarvoor je 200 treden omhoog kunt. Vanaf daar heb je een goed overzicht over heel Bangkok, wat ook een reden voor ons was om hierheen te gaan. Verder zijn we naar naar het Grand Palace geweest, een paleis van de koning met daarbij, uiteraard, een tempel. Dit was wel een van de mooiste en vrijwel alles daar was goud. Ik heb nog nog zoveel (nep)goud gezien in mijn leven. Toen we daar waren brak de hemel nog open en hebben we dus maar ff geschuild want het kan hier erg hard regenen. We hebben nog een boottocht over het kanaal van Bangkok gedaan. Iedereen zei dat dit erg mooi was en veel te zien, maar dat zullen wij dan wel gemist hebben want die viel lichtelijk tegen. Het varen zelf was wel mooi, maar de omgeving bestond vooral uit vervallen huisjes en af en toe een tempel. Naast de bezichtigingen en activiteiten hebben we ook gewoon rondgelopen door de straten, Chinatown en een parkje. In dit parkje gebeurde ook nog wat bijzonders. Wij zaten daar op een bankje te genieten van ons fruit die we op straat hadden gekocht (beste ananas ooit), toen er om 6 uur ineens geluid uit de speakers van het park kwam. Iedereen die ergens mee bezig was (en er waren heel veel mensen aan het hardlopen) stopten met wat ze aan het doen waren en stonden stil voor zich uit te staren. Op dat moment kwam er een soort volkslied uit de speakers en dit duurde een aantal minuten. Toen dit weer klaar was ging iedereen weer verder alsof er niks aan de hand was. Wij keken heel verbaasd om ons heen en weten nu nog steeds niet wat daar precies gebeurde.

Na drie dagen in Bangkok te hebben doorgebracht, vinden wij het weer tijd om onze weg te vervolgen. Bangkok is een mooie stad, maar voor ons te druk, teveel chaos en te warm/benauwd. Wat ik nog niet geschreven heb over Bangkok is het feit dat je elke paar meter lastiggevallen wordt door mensen die iets van je willen om geld te verdienen, is het niet om wat te eten of drinken, dan zijn het wel de taxis en tuktuks. Elke paar meter komt er weer iemand op je af die met hetzelfde lulverhaal komt, wat na een tijdje irritant wordt. Al met al is Bangkok niet helemaal aan ons besteed, maar is het wel een mooi begin van onze reis. We hebben ervan genoten en Bangkok heeft een bepaalde charme en sfeer die wij nog nergens anders mee hebben gemaakt, maar nu gaan we door naar een rustigere plaats: kanchanaburi. Hier zijn onder meer het Birmaspoor en de erawan watervallen te vinden. Op het moment van schrijven zitten we in een 2 uur durende bus die kant op.

Dit was de blog tot nu toe, we houden jullie zo snel mogelijk weer op de hoogte!

Groetjes Ivo en Erik

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jack:
    8 oktober 2015
    Hej kerels, cultuur is natuurlijk niet aan jullie besteed. Ik lees niks over pils. Hebben jullie dat niet gehad :-)
    Veel plezier verder en laat je niks aansmeren he
  2. Jan Reijken:
    8 oktober 2015
    Leuk verhaal. De Zgn lul verhalen zul je overal in vooral de grote steden tegenkomen. Wen er maar aan. Ze worden wel gedaan overigens omdat veel van die mensen geen werk hebben, invalide zijn of ze domweg door familie de straat op worden gestuurd om met centen terug te komen. Ook hoertjes, meisjes en jongens. Veel plezier nog.
  3. Jan Reijken:
    Oh ja. Ook leuke foto's
  4. Nol en Miek:
    8 oktober 2015
    Wat leuk om te lezen! Al die belevenissen en leuke foto's. Die foto van jou op de markt Erik. Geweldig. Je valt natuurlijk enorm op met je lengte... snap wel dat al die mensen op je af komen.
    Veel plezier met het vervolg van jullie trip en we kijken uit naar de volgende update!
  5. Tante Ria:
    8 oktober 2015
    Hallo Erik, Ik zou graag in je rugzak meekijken.
    Geweldige ervaring. Geniet ervan
  6. Tante Tiny:
    8 oktober 2015
    Geweldig, nog maar pas begonnen en al zulke verhalen. Een hele cultuurshock. Leuke verhalen jongens, en er zullen er vast nog heel wat volgen. groet, ome Cor en tante Tiny
  7. Jordy elzinga:
    8 oktober 2015
    Wat geweldig om te lezen! Heel veel succes en blijven schrijven!
  8. Tante Ria:
    9 oktober 2015
    Leuk om te lezen, jongens. En inderdaad heerlijk fruit hebben ze daar. Laat de vissen maar lekker aan je tenen knabbelen bij de watervallen! Mooie tocht.
    Gr. oom Cemens tante Ria
  9. Jan en El:
    9 oktober 2015
    Mooi verhaal. Jullie worden helemaal ondergedompeld in een andere cultuur en klimaat. Positief begin! Dat belooft wat voor de toekomst.