Chiang khong, Pak Beng, Luang Prabang en Vang Vieng

8 november 2015 - Vientiane, Laos

Hallo allemaal,

De vorige blog zijn we geëindigd in het grensplaatsje Chiang Khong. De overnachting hier stelde weinig voor, maar we hadden wel een zwembad en dat was wel een keertje lekker. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om de grens over te gaan naar Laos. Gelukkig was het nog geen hoogseizoen en was het niet druk, waardoor het vrij vlot ging. Met 1,5 uur waren we de grens over met visum en al. Het had sneller gekund, maar dan hebben we de immigratie om moeten kopen, zoals een aantal Chinezen achter ons deden. Eenmaal de grens over zijn we meteen op de slowboat gestapt voor een tocht van twee dagen over de Mekong rivier. Na ongeveer 7 uur varen door de prachtige natuur hier, kwamen we aan in Pak Beng voor een overnachting. Hier hebben we een erg gezellige avond gehad met andere mensen van de boot. De volgende dag weer vroeg op voor de tweede dag van de boottocht, weer een goede 8 uur varen. Wederom erg mooie natuur en lekker de tijd om te relaxen en wat te lezen. Toch waren het twee lange dagen en waren we blij dat we aankwamen in Luang Prabang.

Daar eenmaal aangekomen snel opzoek gegaan naar een guesthouse, maar de prijzen hier vielen een beetje tegen. Hoewel het voor westerse begrippen nog steeds allemaal erg goedkoop is, blijkt Laos een stuk duurder te zijn dan Thailand. Gelukkig toch nog een betaalbaar guesthouse gevonden en we hebben er zelfs nog een euro per nacht af kunnen onderhandelen. De volgende dag hebben we een kleine stadswandeling gemaakt om de stad te bekijken. Dit waren wederom vooral tempels. Eén daarvan bevond zich op een hoge berg midden in de stad. Dit was een flinke klim (viel eigenlijk wel mee, maar het was zo warm dat het alsnog slopend was), maar gaf wel een prachtig uitzicht over de stad. 'S avonds zijn we met dezelfde mensen van de boot uit geweest. Was erg gezellig en omdat het Halloween was ook aardig druk. Toch ging de tent om half 12 dicht, want dat moet blijkbaar van de overheid. Behalve de lokale bowling, die blijft gewoon lekker open (waarschijnlijk weer omkoping). Daar zijn wij dus ook nog ff langs gegaan en hebben nog ff een uurtje gebowld. Deze avond leverde de volgende dag een flinke kater op dus hebben we weinig gedaan, alleen 's avonds genoten van een Buffalo fondue. Een soort gourmetten, met daarnaast ook soep koken. Was erg bijzonder en vooral ook erg lekker.

De volgende dag waren we van plan scooters te huren om naar twee watervallen te gaan. Dit is uiteindelijk één scooter geworden omdat het anders echt te duur zou worden. Samen op de scooter dus, met als voordeel dat Ivo de omgeving goed heeft kunnen filmen. Helaas zijn die te groot om op de blog te zetten. De twee watervallen waren echt fantastisch! De ene was nog mooier dan de ander. Hier hebben we echt van genoten en hebben ook lekker een duik genomen. 'S avonds zijn we wederom geheel tegen het plan in geëindigd in de bowling. We wilden het niet te laat maken. Op de planning stond vroeg opstaan om de aalmoes ceremonie van de monniken te bekijken. Met 4 uurtjes slaap hebben we deze snel bekeken een half uur later lagen we er weer in. Inmiddels vonden we Luang Prabang wel weer mooi weest en hebben we 6 uur in de bus gezeten naar Vang Vieng. Wat we met scooter huren al merkten was nu nog erger: de wegen in Laos zijn belachelijk slecht. Het is meer kuilen dan asfalt, als er al asfalt ligt. Maar toch heelhuids aangekomen in Vang Vieng.

Deze plaats staat bekend om het Tubing, maar heeft daarnaast ook een hele mooie omgeving met vooral grotten. Wij besloten eerst een grot te bezoeken die een uitzicht over de stad zou geven. Deze hebben we helaas niet gevonden, daar ging onze dag. Volgende dag met een groepje bekenden met goede moed scooters gehuurd om andere grotten te bekijken (we waren helemaal klaar met die ene grot). Gelukkig was dit wel een succes en hebben we drie grotten bekeken en gezwommen in de Blue Lagoon. De activiteit die hierna gepland stond was het Tubing. We hadden hier al veel over gehoord, veel goede verhalen maar ook slechte verhalen (het zou gevaarlijk zijn en er waren mensen verdronken). Maar het was in één woord: geweldig! Het idee is dat je in een band in de rivier drijft en door de stroming meegenomen wordt. Aan deze rivier liggen een aantal barretjes die jou dan 'binnen halen' met een touw en een fles water daaraan die ze gooien. Na een tijdje ga je weer verder en gebeurt bij de volgende bar hetzelfde. Wij hebben ons dik vermaakt, zo erg zelfs dat we te laat bij de laatste bar weggingen en in het donker terug moesten. Dat was ook leuk, alleen het uitzicht was weg en Ivo is zijn zonnebril en één slipper kwijt geraakt. Maar het was het allemaal waard!

Dit was het weer voor nu. Momenteel zijn we onderweg naar de hoofdstad, Vientiane, om vanuit hier verder naar het Zuiden van Laos te reizen. Wij vermaken ons hier wel en houden jullie later weer op de hoogte.

Groetjes

1. Afra:
    8 november 2015
    Mooie trip mannen! Indrukwekkende foto's, zul je niet snel vergeten. Veel plezier!
  2. Nel en Ko:
    9 november 2015
    Weer een mooie beschrijving van wat jullie beleven. We verheugen ons alweer op de volgende.
    Groetjes Ko en Nel
  3. Bianca de winter:
    13 november 2015
    Ik geniet van jullie verhalen. Zie het helemaal voor me. Groetjes
  4. Jan en El:
    15 november 2015
    Hallo Mannen.... Het waait en het regent hier. Een 3 volgens weeronline. Maar we hebben weer even genoten van jullie nieuwste foto's. Prachtig, vooral die verkalkte waterval. Dat is echt een wereldwonder. Geniet er nog maar van!
  5. Marian en Wybo:
    15 november 2015
    Hi mannen, prachtige avonturen, erg leuk om op de hoogte te blijven
    Hier storm en regen
    Groetjes Wybo, Marian